Winkelwagen 0

Nog geen producten toegevoegd

PlatteTVdiscounter gaat verder als PlatteTV!
Ga naar PlatteTV.nl >

Thuiswinkel Waarborg

Waarom de 3D-tv verdween

2018 kan wel gezien worden als het jaar waarin de 3D-tv defintief van het toneel is verdwenen. In 2017 verscheen er nog een handjevol televisies met 3D-techniek aan boord in de winkels, maar nu lijkt het toch echt gedaan. Eigenlijk hebben alle merken 3D de rug toegekeerd. Maar waarom heeft 3D het niet gered? En keert de derde dimensie in de toekomst nog terug?

Waar het begon

Eind 2009 verscheen de 3D-film Avatar in de bioscopen. Veel kijkers ervaarden deze eerste digitale 3D-film als adembenemend. Zelfs maanden na de introductie kwamen er nog veel bezoekers naar de bioscoop voor Avatar. Filmproducenten zagen de mogelijkheden en al snel verschenen meer 3D-films. Ook de tv industrie anticipeerde op de 3D hype en dus lagen 3D-tv's al snel in de winkels. Samsung omarmde de zogenaamde actieve 3D-techniek, met uitstekende beeldkwaliteit maar helaas weinig comfort en vervelende trillingen. Onder meer LG koos voor passieve 3D-techniek. Hierbij worden lichtgewicht brillen gebruikt zonder elektronica aan boord, net als in de meeste bioscopen. Een nadeel van passief 3D is echter dat de resolutie gehalveerd wordt. Geen van beide 3D-technieken wisten de huiskamers uiteindelijk te veroveren, met als resultaat dat de 3D-tv uitgestorven is in 2018.

In 2013 werd er nog volop reclame gemaakt voor 3D.

Bril op de neus

Waarom 3D het niet gered heeft? Ondanks wat experimenten met tv-uitzendingen is het aanbod van 3D op tv heel beperkt gebleven. Weliswaar zijn er redelijk wat films op 3D blu-ray verschenen, maar daarvoor moet de kijker weer in het bezit zijn van een 3D blu-ray speler. Alleen al het gebrek aan content heeft dus een bijdrage geleverd aan de dood van 3D. Daarnaast blijkt de consument gewoon geen zin te hebben om met een bril voor de tv te gaan zitten. Extreem comfortabel is het niet en stijlvol kun je het ook moeilijk noemen. Zeker de actieve 3D-techniek kon daarnaast nog weleens voor koppijn zorgen bij gebruikers. En niet te vergeten, een scherm moet eigenlijk groter dan 50 inch zijn om het 3D-effect goed te beleven.

Superdeal 3D

Ondertussen wordt in bioscopen nog behoorlijk veel 3D vertoond. Niet vreemd, want een 3D-film maakt meer indruk op een groot doek en er wordt goed verdiend aan 3D-toeslagen en brillen. Door een film alleen in 3D te vertonen heeft de bezoeker daarnaast niks te kiezen. Je kunt je natuurlijk afvragen hoe lang de consument dit nog accepteert. Zeker wanneer je bedenkt dat films zelden in 3D zijn opgenomen, maar slechts digitaal naar 3D zijn omgezet. Niet voor niets kwam filmmaker Roger Deakins in 2017 met het advies om zijn film Blade Runner 2049 vooral niet in 3D te gaan kijken. De omzetting van 2D naar 3D zou volgens hem de helderheid van het beeld sterk doen verminderen.

Eén van de weinige films die echt in 2017 echt in 3D is gefilmd: "Transformers: The Last Knight".

Beter beeld zonder 3D

Grote elektronicafabrikanten hebben niet stilgezeten de afgelopen jaren. Dankzij onder meer OLED, 4K Ultra HD en HDR is het mogelijk geworden om waanzinnig realistische beelden naar de woonkamer te brengen. Door betere contrasten ontstaat er vanzelf al wat meer diepte in het beeld. Alles oogt bijzonder realistisch, terwijl 3D niet persé het meest realistische effect geeft. Niet voor niets sprak men wel van het 'kijkdoos-effect'. Via 4K blu-ray, Netflix en YouTube is al heel veel materiaal in 4K Ultra HD- en HDR-kwaliteit beschikbaar. Het wachten is nu tot de televisieproviders de stap naar Ultra HD gaan maken. Dit kan nog wel even duren, want meestal loopt de techniek van tv's voor op de technieken van zenders en providers. Wat er ook gebeurt, de vraag naar 3D zal niet plotseling weer gaan groeien. In 2016 plaatste LG nog 3D-techniek in zijn OLED-tv's, maar in 2017 was het defintief afgelopen omdat 3D de maximale helderheid beperkt. Slechts Sony en Panasonic hadden nog enkele 3D-modellen beschikbaar in 2017.

Wel of geen Comeback

Op verschillende manieren is 3D in het verleden opnieuw geïntroduceerd. Voor het eerst al in de jaren 20, later in de jaren 50 en ook nog in de jaren 80. Gaat dat ook nu gebeuren? Het bedrijf Stream TV presenteerde op de CES 2018 in Las Vegas een 3D-televisie waarbij gekeken kan worden zonder brillen. Een deel van de pixels in deze tv wordt gebruikt om diepte te creeëren. Door de 8K Ultra HD-resolutie (16 keer scherper dan Full HD) gaat dit niet ten koste van de scherpte in het beeld. De verwachting is dat er in de loop van 2018 een scherm op de markt gaat verschijnen. Het ontbreken van een bril doet vermoeden dat deze 3D-techniek kansrijk is, maar net als in het verleden zal ook het aanbod van content weer een belangrijke rol spelen.

Wij zijn officieel dealer van